Hoeilaart

Coming soon in Hoeilaart... I In Development

FAQ

Algemeen

Werd er rekening gehouden met inkijk?

Er werd op dit vlak maximaal rekening gehouden met de bezorgdheden die we ontvingen bij de voorgaande vergunningsaanvraag. De nieuwe inplanting en hoogte van de gebouwen werd zo ontworpen om een voldoende grote buffer te voorzien met de bestaande gebouwen.

Zo wordt aan de oostelijke grens van het project (de zijde langs het bestaande Ortho Medical Center) de bestaande feestzaal afgebroken. De nieuwe bebouwing zal 3 meter terugliggend ten opzicht van de perceelsgrens opgetrokken worden.

Langs de Borreweg werden er dan weer bewust hoofdzakelijk eengezinswoningen ontworpen tegenover de tuinen van de woningen aan de Overijsesteenweg. Deze eengezinswoningen hebben slechts 2 bouwlagen en een schuin dak dwars op de Borreweg. Om de privacy ten opzicht van de bestaande woningen te garanderen werden er slechts ramen voorzien tot en met de eerste verdieping (waar zich ook enkel slaapkamers bevinden).

Ter hoogte van de woning gelegen te Overijsesteenweg 66 werden er bovendien extra specifieke maatregelen genomen, gezien deze woning dichter aan de Borreweg grenst. Het nieuwe bouwvolume wordt hier nog extra terugliggend opgetrokken ten opzichte van de Borreweg en telt slechts 2 bouwlagen. De toegang tot het binnengebied van het project zorgt hier ook voor een onderbreking van de gevelwand die meer lucht en licht geeft aan dit verbrede deel van de Borreweg.


Houdt het project rekening met de noden en bekommernissen van de buurt?

Na een traject van enkele jaren, dat begon in 2021 met het idee om 93 appartementen te voorzien, heeft Straco Real Estate een nieuw woonconcept uitgetekend voor de Koldamsite. Daarbij werd maximaal rekening gehouden met de bezwaren en bekommernissen over voorgaande aanvragen. Recent werd een nieuwe vergunningsaanvraag ingediend voor het project dat, naast 64 appartementen, nu ook 7 eengezinswoningen en een eerstelijnspraktijk omvat.

Hoe integreert het project zich in de dorpskern van Hoeilaart?

Om het project goed te laten aansluiten op de schaal van de bebouwing in de omgeving zijn de volumes op vlak van kleurstelling en detaillering (baksteentype, kroonlijst, plint) gediversifieerd uitgewerkt. Een drietal baksteenvarianten werden zorgvuldig op hun complementaire tint geselecteerd. De gevel langs de Albert Biesmanslaan, die in eerdere ontwerpen nog als lang en gesloten werd ervaren, werd opgeknipt en opgedeeld in verschillende kleinere volumes met elk hun eigen architectuur maar toch ook een gemeenschappelijke vormentaal. De hellende daken van de bovenste verdieping refereren eveneens naar de architectuur van de gemeente.


Werd er rekening gehouden met inkijk?

Er werd op dit vlak maximaal rekening gehouden met de bezorgdheden die we ontvingen bij de voorgaande vergunningsaanvraag. De nieuwe inplanting en hoogte van de gebouwen werd zo ontworpen om een voldoende grote buffer te voorzien met de bestaande gebouwen.

Zo wordt aan de oostelijke grens van het project (de zijde langs het bestaande Ortho Medical Center) de bestaande feestzaal afgebroken. De nieuwe bebouwing zal 3 meter terugliggend ten opzicht van de perceelsgrens opgetrokken worden.

Langs de Borreweg werden er dan weer bewust hoofdzakelijk eengezinswoningen ontworpen tegenover de tuinen van de woningen aan de Overijsesteenweg. Deze eengezinswoningen hebben slechts 2 bouwlagen en een schuin dak dwars op de Borreweg. Om de privacy ten opzicht van de bestaande woningen te garanderen werden er slechts ramen voorzien tot en met de eerste verdieping (waar zich ook enkel slaapkamers bevinden).

Ter hoogte van de woning gelegen te Overijsesteenweg 66 werden er bovendien extra specifieke maatregelen genomen, gezien deze woning dichter aan de Borreweg grenst. Het nieuwe bouwvolume wordt hier nog extra terugliggend opgetrokken ten opzichte van de Borreweg en telt slechts 2 bouwlagen. De toegang tot het binnengebied van het project zorgt hier ook voor een onderbreking van de gevelwand die meer lucht en licht geeft aan dit verbrede deel van de Borreweg.

Hoeveel bouwlagen zullen de gebouwen tellen?

Het nieuwe project zal maximaal 4 bouwlagen (gelijkvloers + 3 verdiepingen) tellen. Dit is in harmonie met de hoogtes van de bestaande bebouwing in de rechtstreekse omgeving. Bovendien wordt de 4de  bouwlaag drie meter teruggetrokken ten opzichte van de gevellijn, zodat ze nauwelijks zichtbaar is vanop de straat.

Langs de Koldamstraat en de Albert Biesmanslaan zal het project dus 3 bouwlagen en een teruggetrokken bouwlaag tellen. Langs de kant van de Borreweg zijn dit hoofdzakelijk slechts 2 bouwlagen en een hellend dak.

Het voorgesteld volume is een stuk kleiner dan wat maximaal toegelaten is volgens het RUP (ruimtelijk uitvoeringsplan) Kern, opgemaakt door de gemeente.


Biedt het project ruimte aan buurtondersteunende functies?

Op de hoek van de Koldamstraat en de Albert Biesmanslaan is er een ruimte voorzien voor een huisartsenpraktijk en paramedici. De andere hoek op de Albert Biesmanslaan wordt ingenomen door een handelsruimte.

Wanneer beginnen de werken? Zullen die veel hinder veroorzaken? Worden er daarvoor maatregelen voorzien?

De werken worden aansluitend op het bekomen van de bouwvergunning uitgevoerd, mits rekening te houden met een periode voor de opmaak van een uitvoerend bouwdossier en het vastleggen van een aannemer. In een ideaal scenario betekent dit dat de werken zouden starten in het voorjaar van 2026, en zouden eindigen in 2028.

De aannemer werkt met de gemeente, de politie en in overleg met de buurt een minderhinderplan uit. Dit plan kan vervolgens steeds bijgestuurd worden in functie van de noden. Het heeft als doel de bereikbaarheid en werking van de buurt te garanderen en de overlast (geluid, stof, ..) voor gebruikers en omwonenden te beperken. Tevens worden alle nodige maatregelen getroffen om de veiligheid op en rond de werf te verzekeren. 

Is er aandacht voor betaalbaar wonen?

Het project bevat diverse groottes en types van wooneenheden die aanspreken aan doelgroepen met grotere en kleinere budgetten. Bovendien zullen 8 appartementen gerealiseerd worden in samenwerking met Woontrots die deze zal aanbieden met een sociaal/betaalbaar karakter.

Mobiliteit

Wat met de parkeerdruk? Hoeveel parkeerplaatsen worden er voorzien? Hoeveel auto’s zullen er ongeveer bijkomen?

Alle toekomstige bewoners en gebruikers van de site zullen ondergronds kunnen parkeren. Er zijn 121 ondergrondse parkeerplaatsen voorzien voor 71 woongelegenheden, een dokterspraktijk en een handelsruimte. Dat zijn er 26 meer dan nodig volgens de berekende parkeervraag. De inrit tot de ondergrondse parkeergarage is gelegen in de Koldamstraat.

In de nabije omgeving van de site is er reeds een ruim aanbod van publieke parkeerplaatsen. Denk hierbij aan de parking centrum, de parking van de sporthal, de parking Koldam en de parkeerplaatsen langs de omliggende straten.


Hoeveel extra verkeer zal dit project veroorzaken? Zal dat leiden tot overlast voor de buurt? Is er een mobiliteitsstudie uitgevoerd?

Het project is zeer gunstig gelegen in het centrum, op wandelafstand van verscheidene voorzieningen. Het openbaar vervoer alsook winkels en diensten zijn goed bereikbaar te voet en met de fiets.

Er werd tevens een mobiliteitsstudie uitgevoerd, waaruit blijkt dat het project zal leiden tot een beperkte toename van het aantal autobewegingen in de ochtend- en avondspits. Bezoekers zullen ook hoofdzakelijk buiten de spitsuren komen.

Bovendien stimuleert het project een modal-shift: door een groot aanbod aan goed bereikbare fietsenstallingen wordt de drempel voor het gebruik van de fiets zo klein mogelijk gemaakt, kleiner dan deze voor het gebruik van een wagen.

Er komen 3 grote overdekte en afsluitbare fietsenstallingen in het project, die in het totaal ruimte bieden aan 180 fietsen voor bewoners en bezoekers, 16 fietsen voor patiënten van de dokterspraktijk en nog eens 20 niet-overdekte fietsstalplaatsen in de publieke zone binnen de site. Dit geeft een totaal van 216 fietsen (waarbij voldoende plaats werd voorzien voor bakfietsen), dat zijn er 66 meer dan de berekende parkeervraag.

Deze fietsenstallingen sluiten bovendien zeer goed aan op de naastliggende trage wegen zoals de Borreweg, en op primaire fietsroutes zoals de Albert Biesmanslaan.

Het kruispunt Albert Biesmanslaan – Koldamstraat geeft reeds vertragingen tijdens de spitsuren. Zal jullie project een negatieve impact hebben op de verkeersveiligheid in de buurt?

We hebben de in- en uitrit van de ondergrondse parking zo ver mogelijk van het kruispunt geplaatst om de verkeersveiligheid te waarborgen. Het kruispunt zelf is reeds lichtengeregeld met aanwezigheid van zebrapaden om veilig over te steken.

Krijgt de buurt de mogelijkheid om te parkeren op de site?

Gezien er meer parkeerplaatsen voorhanden zijn dan het aantal woongelegenheden, bestaat de mogelijkheid dat er parkeerplaatsen te koop aangeboden worden aan buurbewoners.

Als u gecontacteerd wilt worden voor de aankoop van een parkeerplaats kan u via dit contactformulier uw gegevens achterlaten.

Duurzaamheid / energie / water

Wat met het vuilnis?

Er is een centraal ondergronds vuilnislokaal voorzien in het project. Het vuilnis wordt wekelijks opgehaald door de ophaaldienst van de intercommunale. Op de kruising tussen de Borreweg en de koldamstraat bevonden zich reeds 2 glasbollen, deze worden enkele meters verschoven om ze een betere locatie te geven.

Hoe zal het binnengebied er uit zien?

Hieronder vind je het algemeen ontwerpplan.  
Indien je graag meer in detail wilt ontdekken hoe het eruit zal zien, met de verschillende beplantingsconcepten en een inventaris van het nieuw aan te planten groen, download dan hier het beplantingsconcept.  

We geven hieronder een indicatief sfeerbeeld:



Wat gebeurt er met de bestaande gebouwen? Hoe gebeurt de afbraak?

De bestaande gebouwen zullen afgebroken worden om plaats te maken voor het nieuwe project. Hiervoor werd een sloopopvolgingsplan opgemaakt door een gespecialiseerd studiebureau. Alle afgebroken materialen worden soort per soort gescheiden en afgevoerd. Indien mogelijk worden ze gedemonteerd en hergebruikt of verwerkt als grondstoffen voor nieuwe materialen of toepassingen. Gevaarlijke stoffen zoals asbest worden uiteraard eerst zorgvuldig verwijderd door gespecialiseerde firma’s.

Hoe wordt er omgegaan met droogte?

De site is momenteel volledig verhard waardoor al het regenwater rechtstreeks afgevoerd wordt naar de riolering.

In het nieuwe project wordt al het regenwater afkomstig van de daken wordt opgevangen in één grote regenwaterput (100.000l) en maximaal hergebruikt. Bovendien wordt overtollig regenwater verder opgevangen in een bufferbekken (50.000 l ) en in een waterbufferende laag onder de tuin op het dak van de parking. Op die manier wordt ook de beplanting steeds van voldoende water voorzien.

Door deze maatregelen zal er quasi geen regenwater meer naar de riolering vloeien.

Voorzien jullie zonnepanelen? Of andere duurzaamheidsmaatregelen?

We kiezen voor een duurzaam energieverbruik zonder fossiele brandstoffen. We werken met geothermie (BEO-veld) en warmtepompen voor de aanmaak van warm water, verwarming en koeling. De daken worden voorzien van zonnepanelen die een belangrijk deel van het energieverbruik dekken. In de ondergrondse parking kan elke parkeerplaats uitgerust worden met een laadpaal. Samen met een doorgedreven isolatie zorgen deze maatregelen voor een maximaal E-peil van 20 voor alle woonunits, waardoor ze tevens een BEN-label (Bijna-EnergieNeutraal) krijgen.

Contact

Accept terms and privacy